הינה כי כן אנו ניצבים בפתחה של שנה חדשה. זו שחלפה היא עדות לבחירותינו הישנות, וזו שתבוא מצפה כדף חלק לבחירותינו החדשות.
בפרשת השבוע - פרשת ניצבים וילך, אומר משה לעם ישראל:
"...העידותי בכם היום את השמיים ואת הארץ, החיים והמוות נתתי לפניך הברכה והקללה, ובחרת בחיים, למען תחיה אתה וזרעך"... (דברים ל. יט.)
הבחירה נתונה בידנו, הבחירה כמוה כחרב חורצת גורלות, בהינף בחירה נניע את חיינו בכיוון מוגדר: חיים ומוות, טוב ורע, חורבן והרחבה, ברכה וקללה.
גם המילה "שנה" משחקת עבורנו לשני כיוונים:
ראשית, שנה מלשון חזרה, במובן זה יכולה השנה החדשה להוות חזרה על טעויות העבר, על פעולות שתכליתן לשרת את הרגלי חיינו, על בחירות הנובעות מפחד, חרדה, כעס וספק.
שנית, שנה מלשון לשנות, במובן זה יכולה השנה שתבוא להוות עבורנו עת לשינוי, לפריחה, עת להתעלות מעל הצורך לספק את הרגלי חיינו, מעל יצרנו, מעל כבודנו העצמי, מעל פחדנו.
רגע הבחירה הנתון בידנו - הרגע בו אנו מחליטים לפעול, הוא רגע קסום.
חישבו על כך, בהבלח רצון, בהינף בחירה, יוצאת לאוויר העולם פעולה, פעולה שתכליתה - אם נכוונה נכון, להניב עבורנו פירות מבורכים: שגשוג, אושר, שמחה, בריאות, הצלחה - חיים.
אך למרות שהבחירה נתונה בידנו, אנו עושים בה פעמים רבות שימוש לא מושכל:
אנו פוגעים בגופינו על ידי התמדה בהרגלי חיים לא בריאים, אנו מתישים את נפשנו עם הרגלי תגובה קיצוניים: כעסנות, דאגנות, חמדנות... אנו חוטאים לזולת באי הקשבה, חוסר סבלנות ואלימות, ואנו פוגעים בסביבה, בצומח ובחי.
מה מבדיל בין בחירה נכונה - בחירה בברכה - בחיים, ובין בחירה שאינה נכונה - בחירה בקללה?
במילה אחת: כוונה!
הכוונה, היא המניע המסתתר מאחרי פעולותינו. (שימו לב שהמילה "כיוון" מסתתרת אף היא במילה כוונה). כך, אם המניעים לפעולותינו הם: פחד, ספק, דאגנות, כעס, חמדנות, תאוותנות, שנאה, קינאה, אזי סביר להניח שנקטוף מהם בעתיד פירות באושים. (אם כי בטווח הקצר אנו עשויים ליהנות מפירותיהם)
אך אם הכוונה העומדת בבסיס בחירתנו היא: נתינה, אהבה, חמלה, סביר להניח שנזכה לקטוף מהם בעתיד פירות מבורכים.
ז?ידו קרישנמורטי, המורה וההוגה ההודי אמר שבחירה בפעולה המשרתת את הרגלי חיינו ואת הרגלי תגובתנו כמוה כהשקיית עץ. בעצם השקיית העץ אנו מחזקים ומעמיקים את שורשיו, בעצם הבחירה בפעולה אנו מחזקים את שליטת ההרגל בחיינו, לדוגמא: הבחירה לעשן מחזקת את הרגל העישון, הבחירה לכעוס ברגע מסוים מחזקת את הרגל הכעסנות.
בחירה נכונה אם כן, בחירה בחיים, היא בחירה הלוקחת בחשבון את הכוונה העומדת בבסיסה, את יכולתנו להתעלות מעליה, וכל זאת מתוך רגישות לתוצאותיה העתידיות.
מי ייתן ונדע לבחור נכון, לבחור בחיים, למעננו, למען זולתנו.
שנה טובה, שנת בריאות, שמחה ואושר.
בחירה
ערן גולדשטיין
בפרשת השבוע - פרשת ניצבים וילך, אומר משה לעם ישראל:
"...העידותי בכם היום את השמיים ואת הארץ, החיים והמוות נתתי לפניך הברכה והקללה, ובחרת בחיים, למען תחיה אתה וזרעך"... (דברים ל. יט.)
הבחירה נתונה בידנו, הבחירה כמוה כחרב חורצת גורלות, בהינף בחירה נניע את חיינו בכיוון מוגדר: חיים ומוות, טוב ורע, חורבן והרחבה, ברכה וקללה.
גם המילה "שנה" משחקת עבורנו לשני כיוונים:
ראשית, שנה מלשון חזרה, במובן זה יכולה השנה החדשה להוות חזרה על טעויות העבר, על פעולות שתכליתן לשרת את הרגלי חיינו, על בחירות הנובעות מפחד, חרדה, כעס וספק.
שנית, שנה מלשון לשנות, במובן זה יכולה השנה שתבוא להוות עבורנו עת לשינוי, לפריחה, עת להתעלות מעל הצורך לספק את הרגלי חיינו, מעל יצרנו, מעל כבודנו העצמי, מעל פחדנו.
רגע הבחירה הנתון בידנו - הרגע בו אנו מחליטים לפעול, הוא רגע קסום.
חישבו על כך, בהבלח רצון, בהינף בחירה, יוצאת לאוויר העולם פעולה, פעולה שתכליתה - אם נכוונה נכון, להניב עבורנו פירות מבורכים: שגשוג, אושר, שמחה, בריאות, הצלחה - חיים.
אך למרות שהבחירה נתונה בידנו, אנו עושים בה פעמים רבות שימוש לא מושכל:
אנו פוגעים בגופינו על ידי התמדה בהרגלי חיים לא בריאים, אנו מתישים את נפשנו עם הרגלי תגובה קיצוניים: כעסנות, דאגנות, חמדנות... אנו חוטאים לזולת באי הקשבה, חוסר סבלנות ואלימות, ואנו פוגעים בסביבה, בצומח ובחי.
מה מבדיל בין בחירה נכונה - בחירה בברכה - בחיים, ובין בחירה שאינה נכונה - בחירה בקללה?
במילה אחת: כוונה!
הכוונה, היא המניע המסתתר מאחרי פעולותינו. (שימו לב שהמילה "כיוון" מסתתרת אף היא במילה כוונה). כך, אם המניעים לפעולותינו הם: פחד, ספק, דאגנות, כעס, חמדנות, תאוותנות, שנאה, קינאה, אזי סביר להניח שנקטוף מהם בעתיד פירות באושים. (אם כי בטווח הקצר אנו עשויים ליהנות מפירותיהם)
אך אם הכוונה העומדת בבסיס בחירתנו היא: נתינה, אהבה, חמלה, סביר להניח שנזכה לקטוף מהם בעתיד פירות מבורכים.
ז?ידו קרישנמורטי, המורה וההוגה ההודי אמר שבחירה בפעולה המשרתת את הרגלי חיינו ואת הרגלי תגובתנו כמוה כהשקיית עץ. בעצם השקיית העץ אנו מחזקים ומעמיקים את שורשיו, בעצם הבחירה בפעולה אנו מחזקים את שליטת ההרגל בחיינו, לדוגמא: הבחירה לעשן מחזקת את הרגל העישון, הבחירה לכעוס ברגע מסוים מחזקת את הרגל הכעסנות.
בחירה נכונה אם כן, בחירה בחיים, היא בחירה הלוקחת בחשבון את הכוונה העומדת בבסיסה, את יכולתנו להתעלות מעליה, וכל זאת מתוך רגישות לתוצאותיה העתידיות.
מי ייתן ונדע לבחור נכון, לבחור בחיים, למעננו, למען זולתנו.
שנה טובה, שנת בריאות, שמחה ואושר.
בחירה
ערן גולדשטיין
ערן גולדשטיין, Lic.Ac .
כתובת אתר הבית שלי: http://www.metaplim.co.il/EranGold
מחבר הספר: "ובחרת בחיים ? מדריך ידידותי לעבודה עם סבל", הוצאת גל.
מטפל מוסמך ברפואה סינית: דיקור סיני, שיאצו, צמחי מרפא סיניים ואיזון תזונתי.
מטפל מתמחה בטיפול בביטויים גופניים הפורצים על רקע מתח נפשי ומשלב טיפול בין הרפואה הסינית המסורתית ובין הוראת הדהרמה ? פסיכולוגיה בודהיסטית.
מטפל בקליניקה פרטית בתל מונד.
מרצה ומנחה סדנאות מודעות והעצמה אישית.
דוא"ל: erangold@bezeqint.net
נייד: 054-4980816
כתובת אתר הבית שלי: http://www.metaplim.co.il/EranGold
מחבר הספר: "ובחרת בחיים ? מדריך ידידותי לעבודה עם סבל", הוצאת גל.
מטפל מוסמך ברפואה סינית: דיקור סיני, שיאצו, צמחי מרפא סיניים ואיזון תזונתי.
מטפל מתמחה בטיפול בביטויים גופניים הפורצים על רקע מתח נפשי ומשלב טיפול בין הרפואה הסינית המסורתית ובין הוראת הדהרמה ? פסיכולוגיה בודהיסטית.
מטפל בקליניקה פרטית בתל מונד.
מרצה ומנחה סדנאות מודעות והעצמה אישית.
דוא"ל: erangold@bezeqint.net
נייד: 054-4980816